بلاگ

افکار منفی را کنترل کنید، قبل از آنکه آنها شما را کنترل کنند

حتما تا به حال شنیده اید وقتی اتفاقی روی می دهد، افرادی داد می زنند:" وای باز هم همانطور که فکر می کردم...

حتما تا به حال شنیده اید وقتی اتفاقی روی می دهد، افرادی داد می زنند:” وای باز هم همانطور که فکر می¬کردم…”! همین! فقط همین یک جمله کافی است تا قطار افکار منفی شروع به حرکت کند. این افراد بدون اینکه بدانند، درب های افکار منفی را برای خود باز می کنند. مطمئنا هیچ کس از چنین شرایطی خوشحال نمی شود. تنها یک اتفاق کوچک کافی است تا چنین افکار منفی در ذهن ما ایجاد شود. هیچ کس در چنین لحظاتی فکر نمی کند شرایط می-توانست از این بدتر هم باشد و به کار دیگری مشغول شود و یا برای رفع آن مشکل پیش آمده تلاشی کند. برخی به سرعت شروع به اوقات تلخی و یا حتی فحاشی میکنند. اما چگونه می توانیم در دل شرایط سخت و استرس زا، مثبت فکر کنیم.

ماری دیل در مجله روانشناسی کارآفرینی در این مورد می گوید: معمولا همیشه درباره خوبی، خوش رفتاری و قدرت افکار منفی صحبت می¬کنیم. باید گفت مزاح بر اساس اتفاقات روزانه تعریف می شود. به عنوان یک کمدین شاید خنده جزئی از رفتار شما تلقی شود و خوش رفتاری و تفکر مثبت نیز می¬تواند راز موفقیت در زندگی باشد.

اما نکته اول اینکه باید ابتدا تعریف احساس شوخ طبعی را بدانیم. شوخ طبعی چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟ فرهنگ لغات احساس را به عنوان مشارکت یا آگاهی، منطق،یا وجدان تعریف می کند و لغت طبع نیز به معنی وجهی از ذهن؛ حالت روحی؛ یا وضعیت ذهنی که باعث ایده های جذاب می شود تعریف می شود. بنابراین با توجه به این تعریف، شوخ طبعی آگاهی شما از وضعیت ذهنی است که می تواند ذهن شما را به سمت دیگری ببرد. یا اینکه نیاز شما به ایجاد ایده های جذاب که شما را خوشحال کند. اما تلاش ها و مزایای شما که به وسیله آن شوخ طبعی شما ایجاد می¬شود را مزاح تعریف می کنیم.

خوشمزگی (مزاح) شما بخشی از وجود والای شماست. بخشی از آن که به شما پایداری عاطفی می بخشد، آرامش ذهنی ایجاد می کند و بهترین وضعیت برای شما را ایجاد می نماید. ایجاد عادت به طلب کردن و خواستن چنین حسی، شما را به انسان خوشحال تر با یک دیدگاه بهتر تبدیل می نماید.

بنابراین به جای اجازه دادن به موقعیت های بدشانسی، شرایط عدم موفقیت و مردم احمق برای کاهش انرژی شما، احساس مثبت اندیشی خود و وجه خوب موضوع را در نظر بگیرید و از این مسائل بگذرید. با زندگی به همراه این احساس خود، شما قادرید تغییرات را به راحتی بپذیرید و طرف روشن موقعیت های منفی را نیز ببینید و با گرفتن تصمیمات آگاهانه از زندگی لذت ببرید.

مهم نیست چند سال دارید و یا چه سمت شغلی دارید. وقتی بتوانید از دل موقعیت های استرس زا و یا چالش آور، شرایط لذت به وجود آورید، کنترل خود را بازمی یابید. وقتی چنین تغییری ایجاد کنید،مغز شما موقعیت های منفی را در نظر نمی گیرد و شما ناراحت نمی شوید.در واقع، ذهن شما دنده را به سمت خوشحالی عوض می کند!! و اگر ذهن شما به سمت عامل استرس زا برگردد،شما دیگر آنطور که سابق بودید به آن واکنش نشان نمی دهید.چرا؟ چون علاوه بر اینکه به خود قبولانده اید که آن موقعیت خنده دار است، به موازات آن تفکر منفی را نیز از بین برده اید. سیستم عصبی خود را آرام کرده اید و می¬توانید به راحتی ذهن خود را مدیریت نموده و آن را به سمت افکار مثبت بچرخانید. این قدرت شما را نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا