بلاگ

ولنتاین مدیریتی با مازلو

همه ما به شکلی مدیر هستیم پس در جستجوی یافتن عشق و علاقه باشید تا بوسیله آن خود و کارکنان را با انگیزه نگه دارید این گفته را به یاد داشته باشید

همه ما به شکلی مدیر هستیم پس در جستجوی یافتن عشق و علاقه باشید تا بوسیله آن خود و کارکنان را با انگیزه نگه دارید این گفته را به یاد داشته باشید “اگر سرگرمی را جزیی از شغل خودتان بدانید هرگز یک روز از زندگیتان را کارنخواهید کرد. اگر شما عاشق کار خود باشید آن را هرگز مانند کارهای عادی و روزمره خود احساس نخواهید کرد.

مدیری که فعالیت های خسته کننده و در عین حال مهم را انجام دهد اگر از روی جبر باشد تمام کارها برایش تکراری و تاثیر آن اندک است.

مجله بین المللی گفتگوی تجاری نوشت، آخرین تحقیقات نشان می دهد اگر رهبری در در سازمان خود برای فعالیت هایش شور و عشق و علاقه داشته باشند، حتی اگر آن کار سطح پایین باشد تاثیرگذاریش تا ۷۰ درصد خواهد بود.

پس ما چگونه شور و شوق را در خود زنده نگه داریم، زمانی که واقعا “احساس شور و عشق ” برای ارائه محصول یا خدمات در ما وجود ندارد؟ و یا چگونه این شورو اشتیاق را در کارمندان خود ایجاد کنیم؟

تعیین پاداش خوب برای کارمند وسوسه برانگیز است. اما مراقب باشید، اگر این گروه احساس کنند که دستمزدشان کمتر از حق خود است بی انگیزه خواهند شد بنابراین بهتر است کارمندان پاداشی (معنوی یا مادی) مناسب دریافت کنند.

افزایش اضافی دستمزد باعث از دست دادن قدرت انگیزه آنان می شود زیرا پول به سادگی باعث عشق و اشتیاق نخواهد شد.
درواقع ما میتوانیم از هرم نیازهای مازلو(نیازهای زیستی، امنیتی، اجتماعی، احترام، خودشکوفایی) و سلسله مراتب او در مورد احتیاجات انسان توجه و اقتباس کنیم تا به سرنخ هایی شگرف دست یابیم.

در قسمت پایه هرم احتیاجات مازلو”عوامل فیزیولوژیکی مثل غذا، پناهگاه یا احتمالا محیط کار مناسب و معقول قرار دارد. ردیف بعدی شامل “ایمنی و امنیت “است شاید در محیط کاری کارمند به عنوان احساس امنیت شغلی تعبیرشده است.

تا اینجا خیلی خوب همه ما خواستار امنیت شغلی و حقوق مناسب برای محافظت از خانواده خود هستیم اما قسمت بعدی این هرم نیاز، “عشق و تعلق” است مثل خانواده و ارتباط با دیگران و محل کار. ما باید به یک گروه بپیوندیم (عضو تیم باشیم) و در سازمان محترم شمرده شویم.شما می توانید ببینید که چگونه یک رهبر خوب؛ با تشویق کارتیمی قوی، می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

در خانه دیگر این هرم “عزت نفس” قرار دارد. عزت نفس به داشتن احساس خوب در مورد خودتان، فوق العاده کمک می کند یکی از دلایل تیم های موفق این است که سعی کنید همیشه موفق باشید. باور کنید موفقیت اعتیاد آور است و ما بیشتر از آنچه که هست، طلب آن را داریم. این ذات انسان است. با فهمیدن سهم با ارزش خود و محترم شمرده شدن توسط همکارانتان احساس خوبی خواهید داشت.

مهمترین بخش “خودشکوفایی”است. خودشکوفایی اساسا اخلاق حرفه ای، حل مشکل و ارزشمندی است. آیا افراد به چالش کشیده می شوند؟ آیا به انها اجازه نظردادن داده می شود و به طور جدی برای پیشرفت و بهبود کمک میکنند؟ آیا ارزش کارکنان و اصول اخلاقی آنان با سازمان در یک راستا است؟ اگر نیست،پس کارکنان برای به کارگیری حداکثر توان خود باید تلاش و کوشش کنند.

سلسله مراتب مازلو در نتیجه می تواند برای رسیدگی به تعهد و انگیزش کارکنان استفاده شود. در کسب و کار ممکن است هیجان انگیزترین محصول یا خدمات ارائه نشود و هیچ شرکتی هم نتواند. اما به عنوان رهبر یک سازمان، می توانیم نیازهای روان شناختی کارکنانمان را بشناسیم و با فعالیتی موثر با آن نیازها مواجه شویم.

شما به عنوان مدیر برای ایجاد بهترین محیط کاری، می توانید از کارتیمی حمایت کنید و در کارکنان خود احساس امنیت ایجاد کنید و آنها را به چالش بکشید و به آنها ارزش دهید. از اینکه آنها را با یک رزومه حرفه ای به بازار معرفی کنید نهراسید.

به عنوان یک رهبر سازمانی، از آموزش، ظرفیت سازی، کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت کارمندان نترسیم که نکند، روزی همین کارمندان پست مرا اشغال کنند. ذات رهبری یک سازمان موقتی است ولی عملکرد چه خوب و چه ضعیف همیشه در ذهن ها خواهد ماند.

یادمان نرود موفقیت اعتیاد آور و مُسری است.

احسان فاضل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا