بلاگ

دو ویژگی جف بزوس، مدیرعامل آمازون

گزارشات اخیر نشان می‌دهند که جف بزوز در حال حاضر ثروتمندترین فرد تاریخ است و....

من برای اینکه معنای یک میلیارد دلار را در کلاس درس به دانش‌آموزان خودم توضیح دهم از این روش روتین استفاده می‌کنم. من به آن‌ها توضیح می‌دهم که اگر اسکناس هزار دلاری وجود داشت، می‌توانستیم با یک اسکناس ۱۰۰۰ دلاری امشب به گردش برویم و تمام شب را به خوشگذرانی سپری کنیم.

سپس از آن‌ها می‌پرسم «چند تا اسکناس $ ۱,۰۰۰ می‌شود یک میلیون دلار؟» خب صد البته که جواب ۱۰۰۰ اسکناس است. سپس اینطور ادامه می‌دهم که اگر یک اسکناس یک میلیون دلاری وجود داشت می‌توانستیم با همین یک اسکناس به جزایر دریای کارائیب برویم و یک سال تمام خوش بگذرانیم. سپس اینطور نتیجه‌گیری می‌کنم که یک میلیارد دلار در واقع هزار میلیون دلار است، به همین ترتیب با یک میلیارد دلار می‌توانیم در جزایر دریای کارائیب به مدت هزار سال جشن و شادی به پا کنیم.

گزارشات اخیر نشان می‌دهند که جف بزوز در حال حاضر ثروتمندترین فرد تاریخ است و ارزش خالص وی به $ ۱۰۵.۱ میلیون دلار رسیده است. بله این درست و وی [حداقل] از لحاظ نظری ۱۰۵۰۰۰ عدد اسکناس یک میلیون دلاری در اختیار دارد.

اما به نظر من وی دو ویژگی دیگری دارد که ارزش آن‌ها حتی بیشتر از این مبلغ است و این ویژگی‌ها می‌توانند به شما و کسب‌وکارهای کوچک شما بسیار کمک کنند: یعنی انگیزه و عطش نوآوری راهبردی.

انگیزه

به یاد دارید که زمانی تارنمای آمازون تنها یک کتاب‌فروشی بود؟

بزوز قدرت استقامت و دیدگاه فوق‌العاده‌ای دارد. در شرکت آمازون نمی‌توان هیچ‌گونه سهل‌انگاری و کوتاهی را مشاهده کرد، یعنی در این شرکت همواره آینده‌نگری قاطعانه، راهبردهای داده‌محور و اجرای مناسب حضور داشته‎اند.

داستان‌های زیادی در مورد انگیزه و اخلاق کاری بزوز بیان شده‌اند. از میان این داستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطابق اظهارات مجله‌ی فوربز، بزوز در دوران نوجوانی آرزو داشت تا روزی یک فضانورد شود… و به همین دلیل اعلام کرد که می‌خواهد سخنگوی مراسم جشن پایان تحصیلی دبیرستان خود باشد تا بدین طریق بتواند به هدف خود نزدیک‌تر شود. احتمالا همکلاسی‌های وی در این مرحله کاملا ناامید شده بودند و همگی تصمیم گرفته بودند که تنها برای کسب جایگاه دوم با یکدیگر رقابت کنند.
زمانی که شرکت آمازون کار خود را آغاز کرده بود، بزور هر هفت روز هفته به مدت ۱۲ ساعت کار می‌کرد تا مطمئن شود که کتاب‌ها به موقع به مقصد می‌رسند.
وی به شدت فردی مشتری‌محور است. وی صرفا در زبان نمی‌گوید که مشتری بر همه‌چیز مقدم است، بلکه تمام زندگی خود را وقت این آرمان کرده و واقعا خواستار تحقق آن است که این مسئله ذات باپشتکار وی را نشان می‌دهد. مطابق همان مقاله‌ی مجله‌ی فوربز، بازوز عموما در جلسات خود یک صندلی خالی نگه می‌دارد. این صندلی خالی نماد مشتری است که در واقع مهم‌ترین فرد حاضر در اتاق به حساب می‌آید. هم‌چنین تجزیه‌و تحلیل رفتار مشتری و راهبرد مشتری‌مداری شرکت آمازون نیز بی‌نظیر است و صدها هدف و مقصود مختلف را دنبال می‌کند که غالبا بر مشتری تمرکز دارند.

کارآفرینان مشتاق و مالکان و مدیران کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند درس‌های زیادی از موفقیت این شرکت بیاموزند.

اخلاق کاری بسیار مهم است. انگیزه‌ی شما همواره بایستی وجود داشته باشد و بایستی به سخنان خود عمل کنید. مسیر شما برای دست‌یابی به اهدافتان و اداره‌ی کسب‌وکار خودتان با تلاش و نگرش آغاز شده و به همین دو ختم می‌‌شود که در واقع معادل انگیزه هستند.
انگیزه‌ی شما بایستی به جای تمرکز بر خودتان، کاملا بر مشتریان متمرکز باشد. البته درست است که می‌خواهید در کسب‌وکار کوچک خود به موفقیت برسید اما انگیزه‌ی شما بایستی بر رضایت مشتری تمرکز داشته باشد و تنها پس از این است که می‌توانید به موفقیتی که می‌خواهید برسید.

عطش نوآوری راهبردی

درجه یک برنامه‌های پورسانتی داغ و سوزان. انعکاس صدا. و صد البته تدارکات فوق‌العاده عالی، فناوری روباتیک و مدیریت اطلاعات.

بزوز و شرکت آمازون تنها با تغییرات فناوری‌ها، مقررات و فرهنگ مردم همراه نمی‌شوند. بلکه آن‌ها این تغییرات را تحلیل و تقویت کرده و از آن‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند. آنها همانند یک گربه چالاک و زیرک بوده و به شدت متعهد به نوآوری و تغییر هستند.

تأکید بر نوآوری در این شرکت بسیار بااهمیت است و بایستی برای شما، کارآفرینان شرکت‌های‌ نوپا یا مالکان کسب‌وکارهای کوچک نیز بسیار مهم باشد. این که گاه به گاه نوآوری‌های روز را درک کرده و از آن‌ها استفاده کنیم کار راحتی است، اما آیا شما با راهبردی آینده‌نگر و کاربردی بر استفاده از نوآوری تأکید دارید؟

به عنوان مثال، اگر شما یک ربات‌چت در تارنمای خود نصب می‌کنید، این کار را صرفا به دلیل تازگی و جدید بودن آن انجام ندهید. اطمینان حاصل کنید که این ربات کسب‌وکار شما را تقویت می‌کند یعنی به توسعه‌ی برنامه‌ی پیام‌رسان آینده‌ی شما‌، راهبرد رسانه‌های اجتماعی و ترویج فروش شما کمک کرده و سرعت انجام سفارش‌های آنلاین را افزایش داده و خدمات ارتباط با مشتری سریع‌تری برای مشتریان فراهم می‌کند. با تأکید فراوان بر نوآوری باعث شوید تا عطش بی‌امان شما برای نوآوری به حساب آورده شود.

[بله] ارزش خالص $ ۱۰۵.۱ میلیارد دلاری عددی سرسام‌آور است اما در نظر من انگیزه و عظش نوآوری راهبردی جف بازوز حتی ارزش به مراتب بیشتری دارند.

منبع: INC / صدف رستگار/استارتاپ ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا