بلاگ

استارتاپ ها نیازمند کمک بانک های خصوصی

تحریمهای سفت و سخت آمریکا طعم روزهای خوش جذب سرمایه بین المللی را از استارتاپهای ایرانی محروم کرده است و بسیاری از استارتاپها از بامیلو تا دیجیکالا و بسیاری از استارتاپهای کوچک دیگر در نطفه دچار مشکل شده اند .

تحریمهای سفت و سخت آمریکا طعم روزهای خوش جذب سرمایه بین المللی را از استارتاپهای ایرانی محروم کرده است و بسیاری از استارتاپها از بامیلو تا دیجیکالا و بسیاری از استارتاپهای کوچک دیگر در نطفه دچار مشکل شده اند . اما در آخرین روزهای سال ۹۷ خبر سرمایه گذاری بازوی سرمایه گذاری بانک سامان در استارتاپ تپ سی منتشر شد . از دیده نگارنده تپ سی در تامین مالی خود در سال گذشته به شدت ناتوان بوده و وجود رقیب سختی چون اسنپ شرایط را برای فعالیت این استارتاپ بسیار سخت نموده بود . خبر این سرمایه گذاری و امکان فعالیت بیشتر این استارتاپ در سال جاری شریان مالی امید به فعالیت این مجموعه را تقویت نمود .
این امر در سراسر دنیا بسیار مرسوم بوده و بسیاری از شرکتها و استارتاپهای معروف همانند اوبر ، لیفت و همچنین در اروپا از سرمایه های بانکهای خصوصی برای تامین هزینه های استارتاپ و ثمر دهی در بورس هایی همچون نزداک از این موضوع بهره می برند . این سرمایه ها بر خلاف سرمایه های فرشتگان سرمایه گذار یا خطر پذیر از مبالغ بالاتری برخوردار است و به دلیل توان مالی بسیار بالای بانکها این مورد می توند امری تسهیل گرا برای موفقیت بسیاری از استارتاپها باشد . Bad blood مستندی که در مورد استارتاپ الیزابت همو The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley می باشد و ساخت فیلمی از این موضوع هم در حال اماده سازی می باشد داستان الیزابت معروفی است که ۴ میلیارد دلار سرمایه برای استارتاپ آزمایش خون بدست آورد که بخش عمده این سرمایه از بانکهای خصوصی آمریکا تامین شده است.
اما این موضوع در ایران می تواند امری بسیار حائز اهمیت به ویژه در سال ۹۸ باشد . عدم تمدید معافیت های نفتی در ۴ اردیبهشت امسال عرصه اقتصادی را تنگتر و سختتر از همیشه خواهد کرد . بانکهای خصوصی به ویژه بانکهایی همچون سامان و پاسارگاد که در کتار سرمایه بالای خود از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار هستند امکان تامین مالی بسیاری از استارتاپهای ایران را داشته که بانک سامان اولین پیش قدم این موضوع در دوران تحریم بوده است .
استارتاپهای بزرگی چون اسنپ ، تپ سی و یا حتی دیجیکالا به سرمایه های چند میلیارد تومانی بزرگی نیاز دارند که تنها از عهده این گروه های سرمایه گذاری زیر مجموعه بانکها امکان تامین آن فراهم می باشد . حال باید دید در سال ۹۸ بانکها چه نقشی را در این سرمایه گذاری ایفا خواهند کرد . در سال ۹۷ عملا بسیاری از شتابدهنده ها از تامین مالی گروهای استارتاپی خود ناتوان بوده اند و چشم امید بسیاری از استارتاپهای بزرگ به ویژه در حوزه حمل و نقل تاکسی و پیک های موتوری به بانکها دوخته شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا